De groei van e-sports in Europa

e-sports nieuws artikelE-sports is een snelgroeiende markt die het in Europa tot dusver erg goed gedaan heeft, zowel qua inkomsten als kijkerspubliek. De verwachting is dat de totale e-sports markt in Europa tot 2023 met 23% zal groeien. Dit kan ervoor zorgen dat de markt in 2023 zelfs £670 miljoen waard is. Vooral Finland lijkt het goed te doen in de Europese e-sports. Maar ook in Nederland beginnen de e-sports populairder te worden. Al reizen we niet zo vaak naar de live wedstrijden als de Finnen, we volgen ze graag via de televisie. De populairste merken in Europa zijn League of Legends, Call of Duty en FIFA. Dit is met name te danken aan de grote hoeveelheid sponsoring en reclame.

Speel bij deze online casinos

3,5 rating based on 1.234 ratings
Welkomstbonus:
Best uitbetalende casino
Meer informatie
Welkomstbonus:
Best uitbetalende casino
Voordelen:
  • Snelle uitbetaling binnen 15 min
  • Uitgebreid spelaanbod
  • 24/7 klantenservice
Stortingsmethode:
iDeal logo

Betrokkenheid van e-sports merken

Verschillende merken hebben hun focus verlegd naar het ontwikkelen van e-sports die passen bij jonge generaties; daar ligt immers de toekomst. De mediarechten zijn ook toegenomen wat de markt nog meer kansen biedt om uit te breiden. Ook de betrokkenheid van grote merken in de Europese e-sports markt heeft bijgedragen aan de groei van de industrie. Deze merken geloofden van meet af aan in het potentieel van de markt en investeren graag om inkomsten te genereren. Een goed voorbeeld hiervan is de Nederlandse H&M die afgelopen november een samenwerking is aangegaan met de eDivisie, de Nederlandse Eredivisie in e-sports.

Steeds meer toernooien

Er zit een duidelijke groei in e-sports toernooien in heel Europa, van het Verenigd Koninkrijk en Duitsland tot Finland en Zweden. E-sports is zoals gezegd erg populair in Finland, waar veel online casino’s deze tak van sport zelfs aanbieden bij sportweddenschappen. Dit gebeurt overigens in veel Europese landen, waaronder ook in Nederland. Naast de populariteit zijn ook de prijzen van de toernooien verbeterd. Hoewel de wereldwijde pandemie misschien voor een daling van de prijzen en het aantal toernooien heeft gezorgd, is de ingezette groei niet bepaald gestagneerd.

Toename van e-sports platforms

E-sports evenementen en video’s daarvan zijn populairder geworden dankzij de toename van online platforms die deze wedstrijden live verslaan. De inhoud hiervan is gemakkelijk toegankelijk en fans kunnen gemakkelijk kijken naar of deelnemen aan hun favoriete wedstrijden. Ze kunnen aan de hand van slechts een muisklik meedoen met hun favoriete atleten.

Grotere bekendheid

Meer mensen zijn zich bewust geworden van het bestaan van e-sports en alle evenementen en toernooien die daarbij horen. Deze stijging is vanaf 2015 significant gaan inzetten. Voor die tijd was het een vrij kleine markt, terwijl vandaag de dag honderden miljoenen mensen zich als e-sports fans identificeren. De verwachting is dat dit alleen maar gaat toenemen. Er wordt zelfs gezegd dat de e-sports helden van nu in de toekomst de rol van atleten gaan overnemen en de Benelux speelt hierin een grote rol.

Hogere kijkersaantallen

In het recente verleden is het kijkersaantal van e-sports aanzienlijk gestegen, alsook de tijd die de gemiddelde kijker besteedt aan e-sports. De aantallen zijn zowel voor de fanatieke als de incidentele kijker behoorlijk gestegen. In de periode tussen 2018 en 2019 steeg het aantal bijvoorbeeld al met 12,3%. In de jaren daarna is dit alleen maar meer toegenomen. In 2019 had Europa al miljoenen kijkers. Hoewel de aantallen in 2020 iets daalden, zijn ze weer aangetrokken en de verwachting is dat ze in de loop der jaren zullen blijven verbeteren. De daling in 2020 werd vooral veroorzaakt door de welbekende pandemie. Veel evenementen werden afgelast waardoor er niet veel was om naar te kijken of op te wedden.

Meer aandacht van de media

De toegenomen media aandacht heeft het voor e-sports mogelijk gemaakt om te concurreren met traditionele sporten als voetbal en basketbal. Dit uit zich vooral in de volgende aspecten: reclame, ticketing en merchandise, mediarechten en streaming, sponsoring en speluitgevers vergoedingen. Dit wordt nog eens vergroot door het feit dat e-sports ook steeds gewoner worden in het online casino. Ondanks dat dit geen directe winst oplevert voor de sport, levert het wel extra naamsbekendheid op.

Wim de Vries
Wim de Vries, 42
Senior Content Editor at gokkasten31

Ik ben Wim de Vries, een ervaren auteur en een expert op het gebied van online casino's. Met trots presenteer ik mezelf als de auteur van Gokkasten31.nl, waar ik mijn diepgaande kennis en inzichten deel met gepassioneerde online casino spelers zoals jij.

Gedurende vele jaren heb ik mij gespecialiseerd in verschillende aspecten van de online casino industrie. Mijn expertise strekt zich uit over een breed scala aan onderwerpen, en ik ben er trots op dat ik een autoriteit ben geworden op dit gebied.

Mijn doel is om jou, als enthousiaste speler, te begeleiden in de wereld van online casino's. Met mijn uitgebreide beoordelingen en kennis help ik je de beste iDEAL casino's te vinden, ontdek je lucratieve casinobonussen en vind je jouw favoriete casinospellen.